
Technologie
Nabízíme špičkové profesionální rámování obrazů a uměleckých děl, využívající pouze nejkvalitnější muzeální materiály, včetně Artglass AR70 (70% UV) a AR99 (99% UV). Specializujeme se na výrobu originálních rámů z masivního dřeva, včetně ručního zlacení, které dodá vašemu dílu nadčasovou eleganci. Dále se věnujeme galerijní činnosti, včetně stálé expozice a prodeje děl významného umělce g. Hüjbera. S 18 lety zkušeností v oboru garantujeme, že vaše dílo bude v těch nejlepších rukou.

O mně
Pracoval jsem pod vedením renomovaného uměleckého knihaře Jiřího Fogla ze Žamberka a nyní působím ve vlastním ateliéru, kde i nadále spolupracuji s mou dlouholetou klientelou. Pravidelně spolupracuji s významnými galeristy, včetně Zdeňka Sklenáře z Prahy a Litomyšle, Galerie Kroupa, a také s galerie kousekumeni.cz, muzeum+ Ostrava, a také s několika soukromými sběrateli. V minulosti jsem měl tu čest spolupracovat i s prestižními institucemi, jako je Galerie Kampa – Meda Mládková, Národní galerie Praha, White Gallery Osík, Orlická galerie a švýcarská galerie Buxbaum.
Obrazové sklo
Díky stálému vystavení obrazu přímému i nepřímému rozptýlenému viditelnému světlu i UV záření, je sklo tou nejčastěji "řešenou" položkou v rámování. Volba obrazového skla dokáže velmi výrazně změnit celkový výsledek i dobu, po kterou zarámovaný obraz zůstane krásný a v dobré kondici.
Rozhodnout se je třeba mezi obyčejným floatovým sklem, akrylátovým sklem (plexisklo), matným sklem, antireflexním sklem či muzeálním sklem.
Muzeální sklo
Špičková ochrana - skvělá optika
Muzeální sklo v sobě kombinuje obě výhody UV skla a antireflexního skla. Je proto ideální tehdy, když má být rámovaný obraz dlouhodobě chráněn a má i skvěle vypadat, mít jasné a věrné barvy a být bez rušivých odlesků.
Antireflexní sklo
Průměrná ochrana - skvělá optika
Antireflexní sklo je ideální, použít v případech, kdy chcete vidět jasné, reálné a živé barvy, nenechat se rušit odlesky, ale zároveň nerámujete cenné či náchylné dílo a nepotřebujete jej chránit proti UV záření.
Akrylátové sklo
Výborná ochrana - průměrná optika
Akrylátové sklo, tzv. plexisklo (polymethylmetakrylát - PMMA) se hodí pro levné rámování – kombinuje nízkou cenu, dobrou UV ochranu s lesklým či matným povrchem a tendencí k poškrábání.
UV sklo
Špičková ochrana - mizerná optika
UV sklo je díky své ochraně na úrovni 99% vhodné všude tam, kde je třeba obraz maximálně chránit proti světlu a UV záření, ale zároveň je nutné co nejvíce snížit cenu, protože je levné a vypadá jako obyčejné sklo.
Matné sklo
Mizerná ochrana - průměrná optika
Matné sklo se hodí zejména pro nenáročné rámování, kliprámy a výměnné rámy a všude tam, kde je třeba minimalizovat cenu a ostré odlesky světla by vadily víc než jejich jemné rozmlžení na matném povrchu skla.
Obyčejné sklo
Mizerná ochrana - mizerná optika
Nejzákladnější ze skel, které je možné použít k rámování obrazů v sobě kombinuje téměř všechny nevýhody – neposkytuje téměř žádnou ochranu proti UV, barvy pod ním nejsou věrné a rušivě se leskne, je nicméně velmi levné.
Muzeální sklo
Muzeální sklo je vysoce kvalitní speciální
sklo, které zarámovanému obrazu poskytuje nejvyšší možnou ochranu proti
UV záření. Je vhodné především pro cenná díla, která je zapotřebí
zachovat pro další generace a díla, která jsou mimořádně náchylná na
vliv světla.
Co je muzeální sklo pro obrazy
Právě označení "muzeální sklo" je jedním z nejčastěji mylně používaných. Mnozí rámaři pod označením muzeální sklo často popisují skla, která sice vypadají skvěle, ale nesplňují vysoké normy ochrany a poskytují nižší ochranu proti UV záření. Ve skutečnosti se proto v rámování mnohonásobně častěji použije chybné označení muzejní (muzeální) sklo než muzeální sklo samotné.Mnohdy je za muzeální sklo nesprávně považováno vysoce čiré sklo zbavené nečistot a oxidů železa (tzv. Water White), které díky tomu na obrazech vypadá báječně, poskytuje věrné barvy, je téměř bez odlesků a v rámu vypadá, jako by tam snad ani nebylo ("neviditelné sklo"), zároveň má ochranu proti UV na úrovni nejčastěji 60, 70% či 92% s reflexním (interferenčním) filtrem.
Ve skutečnosti pro muzeální sklo není důležité, jak čiré je a jak věrně reprodukuje barvy. Aby sklo bylo možné považovat za pravé obrazové sklo muzeální kvality, musí splňovat předepsané normy ochrany proti UV záření. U některých typů muzejních skel se tedy může jednat i o zdánlivě obyčejné floatové sklo, na které je nanesen kvalitní a vysoce účinný absorpční UV filtr poskytující obrazu ochranu alespoň 97%.
Pravidlo 97%
Chcete si být jistí, že se opravdu jedná o pravé muzeální sklo a ne o antireflexní neviditelné sklo, galerijní sklo, sklo AR70, water white a podobné sklo?
Zeptejte se vašeho rámaře, zda vybrané sklo obrazu poskytuje ochranu proti UV alespoň 97%.
Pokud je ochrana nižší, nejedná se o muzeální sklo.
Ačkoli definice skla muzeální kvality není přesná a zcela pevná a skla mohou mít různé vlastnosti, měly by vždy splňovat přísné normy stálosti, účinnosti a neaktivity k rámovaným materiálům. Aby obrazové sklo bylo možné označit za muzeální, musí splnit zejména Test fotografické aktivity (PAT) ISO 18916 a ISO 18902 a splňuje normu na minimálně 97% UV ochranu (ISO 18902). Navíc by muzeální sklo mělo splňovat v testech zrychleného stárnutí (Test Q Sun Xenon Arc) a garantovat cca 100 let nezměněnou funkci.
Muzeální sklo lze poznat velice jednoduše – obvykle je o maličko tlustší, než běžnější "neviditelná" antireflexní skla a je velmi podstatně dražší. Díky speciální vrstvě na vnitřní straně skla má muzeální sklo celých 2,5 mm a je jednostranné. To znamená, že je nutné jej vždy na obraz umístit správnou stranou.
UV sklo
Sklo, které splňuje normy ochrany proti UV záření a ochrany díla a přitom není antireflexní a většinou ani čištěné - je to tedy v podstatně klasické "obyčejné" floatové sklo, ale s vysokým stupněm ochrany se označuje jako "UV Sklo", či obchodními názvy "Conservation glass", či "Conservation clear". Díky nanášenému UV filtru je ale stejně jako muzeální sklo o něco tlustší, obvykle 2,5 mm.
UV sklo tedy není nijak "hezké", většinou ovlivňuje barevné podání (není barevně věrné), propustnost světla je jen cca 89% a leskne se jako běžné sklo s cca 8-10% odrazem světla. Muzeální sklo Conservation glass ale umí zadržet až 99% UV záření o vlnových délkách v rozsahu 300 - 380nm a to, v porovnání s plnohodnotným muzeálním sklem, za poměrně nízkou cenu.
Muzeální sklo
Skutečné plnohodnotné muzeální sklo "Museum Glass" v sobě kombinuje špičkovou ochranu díla UV filtrem s minimálně 97% a špičkové optické vlastnosti čištěného skla s vysokou propustností světla a minimálním odrazem. Patří sem především TruVue Museum Glass, Clarity AR99, Groglass Artglass AR99, či Nielsen Clearcolour UV99.
Muzeální antireflexní sklo má věrné podání barev, jeho propustnost světla je cca 97%, je téměř bez odlesků jako ostatní antireflexní skla (méně než 1% zbytkového odlesku), umí ale zadržet až 99% UV záření o vlnových délkách v rozsahu 300 - 380nm. Spojuje v sobě spoustu dobrých vlastností, což se odráží v poměrně vysoké ceně.